fredag 11 mars 2011

Fiskpudding!

I veckan fick jag för mig att göra fiskpudding, en rätt som jag rent av har glömt bort att göra, mums med skirat smör till så är den riktigt god. Finns många varianter av fiskpudding, denna är gjord på risgryn.


400 g vit fisk 
1 st gul lök, finhackad
2 dl ris
3 st ägg
4 dl mjölk
smör
gräslök, hackad
salt och vitpeppar

Fräs löken mjuk.
Skär fisken i bitar och och lägg i kastrull med löken.
Täck fisken med vatten. Tillsätt 1 tsk salt.
Koka upp och låt sjuda i 5 min.
Sila sedan över fonden till en annan kastrull.
Häll i riset i fonden och koka i ca 20 min.
Tillsätt mjölken och låt koka in i riset,
konsistensen ska bli grötaktig.
Rör ned äggen och den hackade gräslöken i det grötaktiga riset. Tillsätt fisken och rör till en jämn smet.
Fyll smeten i en smörad form och grädda i 175°C i ca 1 timme
Servera med gröna ärtor, skirat smör och potatis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar