fredag 6 maj 2011

Bullbak!

Välkommen härliga fredag!

Startade dagen med bullbak! :D


Självklart var Felicia med och hjälpte till vid hennes egna lilla spis :)



Goda kanelsnurror!
 5 dl mjölk
  50 g jäst
 14 dl vetemjöl, (840 g) eller vetemjöl special
 0,5 tsk salt
 1 dl strösocker
 2 tsk kardemumma, mald eller stött
 150 g smör, rumsvarmt


Fyllning:
 100 g smör, rumsvarmt
 1.5 dl strösocker
 2 msk kanel, mald
 Pensling:
 ägg

 Garnering:
 pärlsocker

 Värm mjölken till fingervarmt, 37°. Smula jästen i en bunke. Häll mjölken över jästen och rör tills den lösts upp. Blanda mjöl, salt, socker och kardemumma och rör ner i degspadet. Tillsätt smöret i klickar och arbeta ihop till en deg.  Knåda degen ordentligt, ca 5 min i hushållsassistent eller 10 min för hand.
 Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.Rör ihop alla ingredienser till fyllningen.

    Kavla ut degen till en stor rektangel. Bre på fyllningen.
 Vik ihop degen i tre delar på längden. Skär degen i remsor, ca 2 cm breda. Vira ihop degremsorna till knutar och lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper.

 Låt bullarna jäsa övertäckta ca 40 min. Sätt ugnen på 225°.
 Vispa upp ägget lätt och pensla bullarna . Strö över pärlsocker. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 225° 8-10 min. Låt bullar svalna på galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar