onsdag 8 juni 2011

Gorgonzolabiffar



Felicia älskar att gå i gräset barfota :)

 


Gorgonzolabiffar

500 gr blandfärs
 4 msk ströbröd (jag hoppade det då jag kör lchf just nu) 
1 ägg
  1 dl grädde
 1 gul lök
 1 tsk salt
 1 tsk socker
 1 krm svartpeppar
 1-2 vitlöksklyftor, pressade
 grillkrydda

ca 150gr gorgonzola

Smör till stekning

Sätt på ugnen på 175 grader.

  Häll grädde, ströbröd, ägg och kryddor i en bunke och låt svälla en stund. Riv löken på rivjärn och lägg i. Ha i färsen och blanda ordentligt. Forma 8 st biffar.  Lägg i en ostbit på varje biff och tryck in den i mitten och forma biffen runtom. Strö över grillkrydda.
Stek i ca 4 min på varje sida.
Lägg sedan över biffarna i en ungsform och låt de stekas i ugnen
i ca 15 min. Servera med en god sallad och klyftpotatis...

Såsen gjorde jag genom att jag vispade i grädde, creme fraiche och köttbuljong i stekpannan där biffarna lämnat en god saft efter sig.
Smälte även ner den sista gorgonzolan som vart kvar efter att ha fyllt biffarna. Mums! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar