söndag 11 september 2011

Mazarin-dags!

Underbart saftiga mazariner som är mycket godare än dom köpta. Dessutom snabba och roliga att göra!


Tryck ut deg i formarna. Jag brukar dela upp degen och rulla kulor som jag plattar till och lägger i formen som jag sen trycker ut jämnt med tummen.

Fyllningen klickas i.

Gräddas i ca 15 min

 På med glasyr, tadaa! :D



 
Degen:
200 g smör
7 dl vetemjöl
1 dl socker
 1 st ägg
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
400 g mandelmassa
200 g smör
3 st ägg

Glasyr:
200 g florsocker
1 msk citronsaft
0.25 dl vatten
Sätt ugnen på 175 grader.

Gör degen först, lägg ingredienserna i en matlbandare eller rör ihop för hand till en deg.
Tryck ut degen lagom tjockt i formar. Ställ dem kallt i ca 20 min. 
Fortsätt med fyllningen: Rör samman smör och mandelmassa till en smidig deg, tillsätt äggen ett i taget och låt det bli en slät blandning.
Fyll formarna till 2/3 och grädda i cirka 12 - 15 minuter.
Låt svalna. Blanda samman alla ingredienser till glasyren och värm på spisen till 40 grader. Stryk sedan glasyren på kakorna.

6 kommentarer:

mikis sa...

å vilket lätt å bra recept gumman bra beskrivning me :-D

Judith sa...

Tack snälla för ett toppenrecept och mycket välformulerade instruktioner för genomförande! Värdefullt med bilder, speciellt den sista var aptitretande och motiverande :) Jag har velat göra mazariner jättelänge men inte funnit något recept som en nybörjare som jag vågar försöka mig på. Det här var toppen, mina kollegor på jobbet gav massor av beröm för de delikata skapelser som kom ur detta recept.

Ramlade in av en slump när jag sökte mazarinrecept på google, men har sparat den i favoriter nu!

besiima sa...

Hur många mazariner blir det utav detta recept? så att jag vet hur många formar som behövs...

Fröken Hallon sa...

Jag får till ca 30 st. Storlekarna på mazarinformar kan variera. Lycka till! :)

Anonym sa...

Taaaaack!! Bakade dessa mjölkfria. Blev kanongoda

Lita sa...

Mycket bra recept: )

Skicka en kommentar