fredag 1 juni 2012

Long time no see!

Hej alla läsare! 
Eller det finns kanske inte någon som följer bloggen längre...och det är inte så konstigt i så fall då jag varit usel på att blogga. Men jag får skylla på att kameran jag har inte fungerat/fungerar som den ska.
Om intresse finns så fortsätter jag att blogga annars får jag lägga det åt sidan.


Här kommer ett recept på en underbart god tårta, alltid lika uppskattad. 
Perfekt i storlek när man är många :)

Tårtbottnar
4st äggvitor
3 dl socker
3 dl rice krispies
 
Kräm
4st äggulor
1 dl socker
1 msk vetemjöl
1 dl grädde
125g smör
1 tsk vaniljsocker

Garnering
grädde 
frukt

                           


Vispa äggvitor först hårt. Blanda i sockret och vispa lika mycket. Blanda sedan i Rice Krispies försiktigt. Grädda i 125 grader ca 1 timme. Låt gärna stå på eftervärme. 
Krämen:
Koka upp äggulor, socker, mjöl och grädde på svag värme tills det tjocknar. Tag av plattan och rör i smöret och vaniljsockret. Bred krämen över den avsvalnade botten. 
Vispa grädden och bred den över tårtan och dekorera med valfri frukt/bär - Jordgubbar, Persikor, Kiwi eller annan frukt efter smak.  

Tips: gör dubbel sats, två stora tårtbottnar. Lägg ihop som en STOR tårta 

2 kommentarer:

Sofia sa...

Jag brukar allt komma in här och kika ibland:) Det du lägger upp ser ju alltid så mumsigt ut... och några tips har jag allt fått:)

kram!!

Therese sa...

Vilken härlig tårta! En så brukar jag också göra och hör verkligen till mina favoriter. Den är ju så himla god! Tycker du har en riktigt trevlig blogg och det vore väldigt trist om du skulle lägga ner. Så fortsätt gärna blogga och inspirera oss :)

Skicka en kommentar