tisdag 25 oktober 2011

Honungskakor med smak av ingefära

Sambon köpte till mig för några månader sedan en Nordic ware form (denna) då han var i Chicago. Så nu var det hög tid att använda den. Var livrädd att kakorna skulle fastna i formen, men det gjorde dom inte tack vare detta recept  :D


Använde mig av detta recept!

Gammaldags honungskaka med ingefära
125 g smör
1 dl farinsocker eller råsocker
2 dl honung av valfri sort
3 medelstora ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk färskriven ingefära
Sätt ugnen på 175 grader.
Kör smör och farin (eller råsocker) i matberedare tills det blir ordentligt blandat. Tillsätt sedan honungen och blanda lite till. Tillsätt äggen ett i sänder och kör ett par varv för varje.
Blanda mjöl och bakpulver i en skål och häll blandningen i matberedaren. Riv ner den färska ingefäran och blanda alltsammans till en smidig smet, som ska bli ganska fast. Häll i formen och sätt in i ugnen på nedersta falsen, och grädda i ca 45 minuter tills kakan är torr. Stjälp upp och låt kallna.
Jag hade mina små inne i ca 15 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar